2009-03-03


I söndags klockan 15,18,40 gick passerades mållinjen i Mora. ÄNTLIGEN! Skidorna var kanon, Tack för hjälpen! Kroppen var okej men inte mycket mer kändes som att jag fick slita oförtjänt mycket, men i mål kom jag och det är ju alltid bra =S
Imål kom även Sonja, hyggligt fräsch men uttråkad =)
Jag har lite svårt att förstå varför man vill göra detta inte bara en gång, utan flera?
Varför har jag gjort det 3 gånger? Jag vet inte riktigt men jag tror att det är något alldeles speciellt man upplever. Starten är något enormt häftigt, skidande människor så långt ögat kan nå. Man måste ta sig tid att titta både framför sig och bakom sig i när man står i första backen, för det är lite svårt att få grepp om hur många 15 000 personer verkligen är.
Men är starten värt alla ensamma och kalla timmar springandes, cyklandes, skidandes och gymmandes? Jag tränar visserligen på ganska bra ändå, men ett mål gör att man vill lite extra varje pass, eller hur?
Och när man väl är där efter månader av träning vad väntar en då?
En veckas svullande av kolhydrater, en ständigt känsla av mättnad, fler sura uppstötningar än under resten av året, att kliva upp kl 04,00, sitta i bilkö i 2h, stå i toakö i 40 min för att sedan följa i fäders spår, dricka blåbärssoppa, sportdryck, vatten, äckliga powerbars som växer i munnen och konstig gel som smakar konstgjort med bara 14 998 främligar och en iPod.
Jag vet inte säkert men jag antar att det är utmaningen, drömmen, äventyret - kommer jag att klara det (i år också)?
Vissa tar det hela mer allvarligt än andra. Mina kompisar har frågat mig vad man gör om man blir kissnödigt eller dylikt, mitt svar man stannar vid en kontroll och uppsöker en BajaMaja. I söndags fick jag dock erfara att alla inte tycker att min lösning är den mest ultimata. Att man längst hela banan ser män som kissar i snön som hundar är inget nytt de finns direkt efter starten till precis innan mål. I år såg jag dock en medelålders man som tagit det hela ett steg längre och gjort det i farten så att säga (kissat på sig alltså!). Jag såg denna man under hela loppet vilket innebär att han borde ha haft en sluttid på ca 7h, ingen topptid alltså. Jag fascineras över modet att våga kissa på sig bland flera tusen människor för att tjäna max 5 min på 7h åkning, är det värt det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar